Crosstraining
​​​​​​​

Crosstraining on toiminnallista harjoittelua, joka nostaa nopeasti ja tehokkaasti kuntoa sekä kehittää voimaa. Treenikerrat ovat erilaisia ja tunti koostuu erilaisista liikesarjoista, joita tehdään mm. kehonpainoa, erilaisia painoja ja tankoja hyödyntäen.

Crosstraining ohjaaja Susan Hakala

Crosstraining ohjaaja Susan Hakala

Omatoiminen toiminnallinen harjoittelu


Toiminnallisen harjoittelun alue sijaitsee kuntosalin yhteydessä, 5A-rakennuksen oikealla sivulla yläkerrassa, rappusista ja hissiltä oikealle. Pyörätuoliasiakkaan henkilökohtainen avustaja aina veloituksetta salille. Pihassa on ilmainen pysäköinti.

HARJOITTELU
Toiminnallisen harjoittelun alueella voi harjoitella itsenäisesti. Osallistumalla ohjatun harjoittelun tunneille voit liikkua turvallisesti ja tehon maksimoiden, kun liikkeet tehdään oikein.

​​​​​​​

Ohjattu crosstrainingharjoittelu

Ohjatut tunnit pidetään 5B-rakennuksen crosstrainingsalissa. Ohjatuille tunneille voi tulla kertamaksulla, sarjakortilla (5 krt/10 krt) tai kausikortilla.

Harjoittele Personaltrainerin kanssa

TOIMINNALLISEN HARJOITTELUN OHJELMAT
Personal traineriemme avulla ja heidän tekemillään ohjelmilla pystyt treenaamaan monipuolisesti ja turvallisesti. Salilla on myös valmiita ohjelmia, joita voi hyödyntää omaan harjoitteluun.


Ohjatut tunnit on jaettu eri ryhmiin, jotta jokaiselle löytyy omaa kuntotasoa vastaava tunti.

Helppo: Aloittelijoille ja vähemmän liikkuneille sopiva tunti, jossa käydään harjoituksen yhteydessä läpi oikeat tekniikat. Myös pidempään harjoitelleet voivat liikkua tällä tunnilla valitsemalla itselleen sopivat vastukset ja tehostamalla intensiteettiä.


Mix: Tunti on monipuolisesti eri lihasryhmät huomioiva tunti.
– Interval: Kiertoharjoitteluun perustuva tunti, jossa harjoitteet ovat korkeatehoisia ja lyhytkestoisia ja jossa syketaso vaihtelee kovemman osuuden sekä palauttavan osuuden mukaan.


Voima: Nimensä mukaisesti keskittyy voimaharjoitteluun ja voiman kehittämiseen. Suositellaan enemmän liikkuneille ja tekniikat hallitseville.

Olympic Helppo/Olympic Voima: Erilaisiin nostoihin ja nostotekniikoihin keskittyvä tunti. Voima-tunnilla kehitetään enemmän myös voimaa.

Crosstraining ohjaaja Johanna Virtanen

Crosstraining ohjaaja Johanna Virtanen


Kenelle?

Harjoittelu sopii hyvin kaikentasoisille ja -kuntoisille omana harrastus- ja harjoittelumuotonaan, mutta myös muiden lajien oheisharjoitteluksi. Laji auttaa myös löytämään uusia tapoja liikkua ja harjoitella sekä edesauttaa parempien suorituksien saavuttamiseen omassa lajissaan. Liikuntakeskus Parkissa tapahtuva harjoittelu on toiminnallista harjoittelua, joka ei kuitenkaan tähtää kilpaurheiluun.

Voimakkaammin

Kyseessä on toiminnallinen, monipuolinen harjoittelu, joka perustuu perusliikkeisiin, joita jokainen tarvitsee arjessaan – mm. nostamiseen, vetämiseen, juoksemiseen, heittämiseen, kiipeämiseen ja hyppäämiseen. Harjoituksissa on mm. hyppyjä, heittoja ja vetoja. Välineinä käytetään mm. hyppytasoja, kuntopalloja ja köysiä.

Tehokkaammin

Toiminnallinen harjoittelu perustuu liikkeisiin, jotka rakentavat voimaa turvallisilla, toistuvilla liikkeillä kehonpainoa hyödyntäen. Harjoitukset tehdään lyhyinä liikesarjoina suurella teholla. Harjoittelu kehittää samanaikaisesti mm. voimaa, nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä, tarkkuutta, tasapainoa ja räjähdysvoimaa sekä koordinaatiota. Harjoittelu parantaa suorituskykyä loukkaantumisriskiä pienentämällä. Harjoittelu antaa myös luottamusta oman kehon hallintaan.

Toiminnallinen harjoittelu viittaa monen lihasryhmän yhtä aikaiseen harjoittamiseen, joka muistuttaa arjessa tapahtuvaa toimintaa; jos olet joskus kantanut raskasta laatikkoa portaita pitkin, tiedät jo liikeradan. Joudut tekemään tiettyjä liikkeitä nostaaksesi tavaroita ylähyllylle, kantaaksesi isoja koiranruokapusseja tai pientä vauvaa. Harjoittelu voi välillä näyttää voimamiehen hommalta, mutta huomaat, että keho tarvitsee monen lihasryhmän samanaikaista liikettä, jotta nämä toimet saa tehtyä.

Monipuolinen harjoittelu tarkoittaa, että voit rakentaa vaikka joka päivälle erilaisen harjoituksen, joka sisältää mitä tahansa erilaisten liikeyhdistelmien elementtejä.

Nopeammin

Monille tehokas harjoittelu tarkoittaa salilla vietettyä aikaa. Crosstrainingia harrastava ei koskaan sano olleensa salilla neljä tuntia. Todennäköisempää on, että hän sanoo olevansa valmis 8 minuutissa. Oikein tehdyt liikkeet isoilla tehoilla voi johtaa nopeammin parempiin tuloksiin. Tulokset eivät valehtele.

Voimakkaammin. Tehokkaammin. Nopeammin.

Treenataan ulkona aina sään salliessa.

Treenataan ulkona aina sään salliessa.